579466_178576598969254_924545889_n

استاد بهرام عاليوندی، از پیش کسوتان نقاشی مدرن ایران و نقاش صاحب سبک و هنرمند عضو شورای ملی مقاومت ايران، روز دوشنبه اول خرداد ۱۳۹۱ در بيمارستانی در وين درگذشت. وی ۸۵ ساله بود و زندگی پربار هنریش ازجوانی با مبارزه با دو دیکتاتوری شاه و شیخ و رنج زندان و تبعید عجین بود. اما او ، درهمه حال، هدفش را که آزادی مردم و میهنش بود، با شوقی فزاینده و با روحیه یی رزمنده، پی گرفت و آثار هنریش را نیز خلاقانه از همین پیکار آزادی سرشار کرد.
حضور پرشور استاد بهرام عالیوندی در اجلاسیه های شورا ، در همه تظاهرات و تحصنها، درگرما و سرما، و در سخت ترین مقاطع کارزار جهانی برای افشا و محکومیت دیکتاتوری آخوندی و برای حفاظت از مجاهدان اشرفی، پیوسته انگیزاننده و آموزنده بود و خاطره درخشانش هرگز فراموش نخواهد شد.
همسر ایشان خانم ناهید همت آبادی ،در فقدان ایشان نوشت:»هفتاد سال زندگی هنری وسیاسی عالیوندی ازپانزده سالگی درنشیب وفرازی بس سخت ودردناک از آوارگی و فقر،محرومیت های تحمیلی سیاسی وهنری باضافه تضاد ناگزیرهنرمند باسنتهای پوسیده جامعه، گرچه اورا اغلب به التهاب، هیجان و آشفتگی شدید جسمی و روحی میکشید…. اما او ساده و وصمیمانه در تمامیت بی رنگی زیست وازهر آنچه رنگ تعلق وتملق داشت رها بود…. بزرگ مرد کوچک اندام لری که درسرمای زمستان ایران زاده شد، رنج، مرارت ،فقرو آوارگی را با همه سلولهای خود لمس وتجربه کرد، سر سودایی آزادی وعدالت داشت ودر این راه با ریسک وفداکاری، اززندگی، احساس و هنر بی همتایش نیز بی هیچ چشمداشت مایه گذاشت ودر بهار یک شب غربت چشمان جستجوگر تیزبین را ناخواسته بست و رفت .نام بلندش ارجمند باد.»
استاد بهرام عاليوندی، به آرمان آزادی وضرورت پیشگامی هنرمند به بهای بیش ازشصت سال مبارزه با دو دیکتاتوری وسالیان درازخون دل خوردن هنری، تا آخرعمر وفادار ماند. همه سوژه های بی شمارحقوق بشری و سیاسی راکه طی ۲۸ سال برای نشریه مجاهد، ایران زمین و سایر نشریات مقاومت طراحی کرد بخصوص طی دو سه سال اخیر و پس از کشتار در اشرف، همه طرح های اوضمن برخورداری ازقدرت قلم وتکنیک هنری خاص او، حاوی برنده ترین وگویاترین محتوای سیاسی نیزبودند.
کارهای عالیوندی در مقر اصلی سازمان ملل در وین به نمایش در آمد. «هنر درتبعید»، نمایشگاه فردی او در وین در جون ۲۰۰۷ میلادی شامل ۷۳ کار آبرنگ، رنگ روغن روی کانواس و کاغذبود.
گفتنی است استاد عالیوندی دو فرزندش سالهاست در راه سرنگونی رژیم مبارزه می کنند، بنا به درخواستهای مکرر هرگز موفق به دیدارشان نشد. یکی از فرزندان استاد عالیوندی در اشرف و دیگری در لیبرتی می باشد. یادش گرامی باد